Føddernes daglige pleje

 

Fødderne er kroppens bærende fundament, og alt hvad vi gør i løbet af dagen er afhængig af føddernes funktion. En person på 70 kg belaster hæl  og forfod med ca. 100 kg for hvert skridt ved normal ganghastighed.  Ved løb bliver belastningen let 200 kg. Fødderne udsættes endvidere for fodtøjets tryk og gnidning, under føddernes bevægelse - også selv om man ikke føler det.

Giv hver dag Deres fødder nogle få minutters opmærksomhed for at holde dem i så funktionsdygtig stand som muligt.

Først fodbadet: Det kan indgå i brusebadet eller det kan være et selvstændigt fodbad. Vandet bør kun være lunkent. Det er unødvendigt at bruge dyre plejemidler til fodbadet. Drys en spiseskefuld ud i vandet og benyt almindelig håndsæbe til den daglige afvaskning.

Mange mennesker er glade for sæbespåner, men disse kan ændre hudens surhedsgrad (ph). Derfor skal man altid skylle efter med almindeligt lunkent vand, hvis man bruger sæbespåner. Har man tynd og sart hud bør man helt undgå sæbebade.

Fodbad bør kun vare 5 eller høst 10 minutter. Brug en blød neglebørste og gnub især neglene på langs og på tværs for at tage den ofte tørre hud og de døde hudrester i neglenes omgivelser. Samtidig masserer dette huden og vævet under huden og samtidig stimuleres blodets kredsløb.

Efter badet frottéres fødderne med et blødt frottéhåndklæde. Kom godt ind mellem tæerne for atundgå fodsvamp. Herefter kan man smøre fødderne med almindelig god fugtighedscreme uden parfume. Kom dog aldrig creme mellem tæerne. Her er fugtigheden altid stor nok.

Neglene klippes med en og tang og kanterne files med en neglefil. Klip aldrig negle ned i siderne, men klip neglene lige over eller med en svag kurve, der følger tåens runding. Lad altid neglesiden rage en halv eller hel millimeter frem foran neglevolden. Herved undgås tendensen til nedgroede, smertende negle. Er neglehjørnerne skarpe, files de let runde.

Fodsålerne bør ikke raspes eller files. Det river huden op og provokerer den til at blive flosset, hård og kedelig at se på. Få vejledning herom hos en statsautoriseret fodterapeut.

Spær ikke fødderne inde i sko længere end nødvendigt. D.v.s. tag skoene af, når De kommer indendørs. Jo mere frihed og luft fødderne får, des bedre fungerer de gennem hele livet. Det bedste man kan gøre for fødderne er at holde led, muskler og bindevæv blødt og elastisk. Det gøres ved alle former for bevægelse, og det fremmer også kredsløbet i både fødder og ben.